Followers

Friday, February 27, 2015

DUNIA.....

assalammualaikum..selamat pagi semua.. hai diari maya ku.. arie ne mencuri sedikit masa bekerja untuk berkongsi rasa dan perasaan yg xmampu untuk diluahkan kepada manusia sekarang ne.. bukan ape, takut disalah tafsir atau dijadikan sebagai satu senjata untuk kesenangan diri untuk orang laen.. kalian cmne arie nie? mcti mcm2 perkara yg perlu kalian hadapi arie ne kan.. semoga kalian semua diberi kekuatan dalam menghadapi ujian dan cabaran arie nie.. begitu juga saya bharap untuk diri saya sendiri (walaupon hakikatnye saya da mula goyah ngan ujian arie ne..huhuhuhu...)

ok la, arie ne share satu topik yg menarik gak la untuk diperkatakan..hahaha.. menarik la sangatkan.. "MENANG BIAR DENGAN KELEBIHAN DIRI SENDIRI, BUKAN MENANG DENGAN KELEBIHAN ORANG LAEN".. ne la topik yg menjadi kerunsingan saya sekarang ne.. ble statement ne sy bagi pada orang laen maybe kebanyakkan nye akan cakap sy bangga diri or selfish tp saya rasa ne satu statement yg sepatutnye ditanam dalam diri semua orang kot.. DUNIA sekarang memang penuh dengan penipuan.. DUNIA sekarang penuh dengan bermuka2.. DUNIA sekarang penuh dengan prasangka... DUNIA sekarang penuh dengan penganiayaan..DUNIA sekarang penuh dengan iri hati... DUNIA sekarang penuh dengan khianat.. mungkin saya juga xlari dari melakukan setiap perkara yg saya perkatakan diatas cuma semua berbalik pada diri kite sendiri.. bagaimana kite kembali semua ke jalan yg sepatutnye kite ambil dan tidak selalu berada di jalan yg salah tersebut kan.. bukannye sentiasa mencari orang laen untuk dijadikan kambing hitam bagi setiap kesalahan yg dilakukan oleh kite.. 

mungkin kalian terfikir ape yg berlaku sehingga kan saya mengeluarkan statement seperti ini kan.. bnda ne more pada keja la.. cuba nk ignore jer bnda ne sebab effect keja kan tp xboleh sebab yg buat bnda2 childish ne partner sendiri.. susah sebenarnya keja pairing ne.. issunye bermula bile 2 arie lepas kami melalui proses KPI @ penilaian prestasi keja la.. so prestasi partner saya ne xberapa nk memberangsangkan la.. so biasa la bile orang yg da keja lama ne akan mula rasa xadil la bile kena compare ngan partner die kan.. sebab kerja yg kami lakukan ne di ukur berdasarkan kuantiti keja yg dilakukan.. sy mcm biasala, just buat keja tue tanpa fikir nk bodek or tunjuk bagus sbb kite ne dibayar gaji untuk buat keja kan.. so xyah la timbulkan issue yg saya ne saje nk buat keja lebih kan.. nk dipendekkan cterm KPI die x ok la (ne based pada cter yg die ckp pd colleague saya gak la) so die xsyok ngan boss, second boss n saya.. kuar2 dr meeting terus moody n xnk cakap ape2 ngan saya.. 

ingtkan da abis la arie tue gak kan, tp esok pon sama.. moody xbtempat..seolah2 saya lak yg salah sebab KPI die xok sedangkan prestasi keja die memang xbegitu memberangsangkan pada saya gak.. geram btol rs aty.. lps tue soal keja lak buat keputusan mendadak.. nk challenge saya ngan cara xsihat lak.. nk request semua keja n bagi saya sikit keja lak.. what the hell.. lps tue saya gak yg kena menjawab ngan orang atas bile keep cases kan (walaupon die sebenarnye superior saya so sepatutnye die yg kena jawab kan).. kalau diikutkan aty yg panas ne nk jer saya jmpa ngan boss ngan cter masalah ne tp saya tahu keputusan tue hanya akan memburukkan keadaan jer lg plus confirm saya bakal dilabel sebagai kaki bodek.. tertekan gak saya ngan situasi sekarang ne.. seolah2 semua yg berlaku disebabkan saya lak.. dan die memang mangsa dalam keadaan ne sekarang.. bab seniority or so whatever memang kuat la dalam company ne.. bukan cakap x respect cuma dalam bab prestasi keja ne soal keja lama tue x memberi apa2 impak pon la.. 

so moral of the story, always challenge ourself in the correct way to be a better employee and show the strength to others and deserve to get better compliment.. don't always feel that others person just want to sabotage or doing the wrong this to you or make you look bad in many thing because sometime what happen actually the true thing that you do in normal live but refuse to admit.. don't always think that others people job only burden for you to help because sometime this people also help you with your job to make easy for all of us.. give n take that the best thing can apply to our live to make people around us feel comfortable and easy with us.. 

No comments:

Post a Comment